Sunday, March 22, 2009

:: heritage ::

~Tasik Kenyir~

Tasik Kenyir yang cantik ini adalah tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara yang merentasi 260,000 hektar. Tasik ini juga merupakan kawasan empangan batu-hidro-elektrik batu- batan terbesar di Malaysia. Apabila kawasan ini dibanjiri air, kebanyakan kawasan pergunungan berada di atas paras air, sekaligus membentuk 340 pulau buatan manusia.
Kawasan hutan hujan yang meliputi tempat ini juga mempunyai pelbagai spesies flora dan fauna. Ini
termasuk koleksi paku-pakis liar, bunga orkid eksotik, burung kenyalang, gajah dan harimau bintang. Ia turut menempatkan lebih 8,000 spesies bunga, 2,500 spesies tumbuhan, 800 spesies orkid dan 300 spesies kulat.
Ini adalah kawasan percutian popular bagi pengunjung yang ingin dikelilingi kawasan hutan yang indah. Ia juga menjadi tempat kegemaran pemancing kerana menempatkan pelbagai spesies ikan sungai seperti Baung, Toman, Kelisa, Lampan dan Kelah.Kawasan tasik ini juga popular untuk aktiviti kayak, naik bot, trek hutan, memandu kenderaan pacuan 4 roda dan bermain golf. Tasik Kenyir juga pintu masuk ke Taman Negara melalui laluan Tanjung Mentong.

~Air Terjun Sekayu~
Hutan lipur sekayu atau lebih dikenali juga dengan air terjun sekayu terletak di dalam kawasan hutan simpanan hulu terengganu tambahan. Ianya berada di dalam daerah hulu terengganu, 16 kilometer dari pekan kuala berang dan 56 kilometer dari bandar kuala terengganu. Hutan lipur tersebut mempunyai keluasan lebih kurang 405 hektar. Keunikan hutan lipur ini terdapat sebuah air terjun 3 peringkat yang cantik dan mempersonakan dan ianya merupakan tarikan utama kepada pengunjung ke sini. Air sungainya yang jernih, dingin dan menyegarkan dikelilingi pula oleh keindahan alam semulajadi, sangat sesuai untuk tujuan beristirehat dan berekreasi.

Hutan Lipur Sekayu sememangnya terkenal dengan buminya yang kaya dengan pelbagai khazanah semulajadi seperti spesies flora dan fauna yang masih terpelihara. Pelbagai spesies pokok termasuk yang mempunyai khasiat perubatan yang tinggi ada terdapat di sini dan mudah dikenali pada pokok yang telah ditandai. Di hutan lipur ini juga terdapat kawasan perkelahan yang luas yang terletak di
sepanjang sungai sesuai untuk keluarga berkelah. Di sini juga terdapat banyak infrastruktur dan kemudahan-kemudahan rekreasi yang telah disediakan seperti tempat penginapan, taman permainan kanak-kanak, pondok rehat, tempat berkhemah, jalan dalam hutan (jungle tracking) dan lain-lain lagi.

1 comment: